Stichting deelnemersraad Optas overhandigt donatie van € 20.000 voor verbandwisselkamers Brandwondencentrum

De Stichting deelnemersraad Optas overhandigde op vrijdag 20 mei een cheque van €20.000 in ons Brandwondencentrum. Dit bedrag is bestemd als bijdrage voor de te realiseren patiëntvriendelijke verbandwisselkamers. Stichting deelnemersraad Optas is de voormalige vertegenwoordiging van werknemers van een pensioenfonds voor havenarbeiders.

De heren Ab van Ispelen (secretaris/penningmeester) en Ysbrand van Hengel (voorzitter) van bovengenoemde stichting schreven de donatie alvast op een whiteboard. Ze waren enthousiast gemaakt door de uitzendingen over het Brandwondencentrum op RTV Rijnmond in het tv-programma 7 Minuten. Rob van Komen, teamleider van het Brandwondencentrum en Arienne de Boer, fondsenwerver van de Nederlandse Brandwonden Stichting, namen verheugd de donatie in ontvangst. “Dit is weer een stap op weg naar de realisatie van de gewenste patiëntvriendelijke verbandwisselkamers”, reageerden zij.

Afleiding
Onderzoek heeft bewezen dat afleiding helpt om angst en pijn te verminderen. Daarom slaan de Nederlandse Brandwonden Stichting en het Maasstad Ziekenhuis de handen ineen om een ruimte te creëren waarin kinderen, jongeren en volwassenen met brandwonden afleiding vinden tijdens de extreem pijnlijke, dagelijkse verbandwissel.

Beide bestuurders van Optas kregen een rondleiding en uitleg. Zo vertelde Rob dat het Brandwondencentrum een afgesloten ruimte is, een klein ziekenhuis binnen een ziekenhuis. Patiënten blijven binnen deze ruimte die dusdanig is ingericht, dat er specifieke en optimale hygiënemaatregelen en luchtbehandeling worden toegepast voor brandwondenpatiënten. “Zij zijn namelijk extra gevoelig voor infecties.”

Beide bezoekers kregen een patiëntenkamer te zien en ook de ruimte van de toekomstige verbandwisselkamers. Verbandwissels vinden plaats in een bad. In water kunnen mensen zich beter bewegen en laat het verband gemakkelijker los. Een van de huidige verbandwisselkamers wordt vergroot en speciaal ingericht voor (kleine) kinderen met vrolijke muren, een lichtgevend wolkenplafond en lichtgevende waterbuizen met bubbels. De verbouwing hiervoor start eind van het jaar.

Bijschrift foto: van links naar rechts teamleider Brandwondencentrum Rob van Komen, fondsenwerver Arienne de Boer van de Nederlandse Brandwonden Stichting, de heer Ysbrand van Hengel en de heer Ab van Ispelen, voorzitter, en secretaris/penningmeester van de stichting deelnemersraad Optas.