Kees van der Vlies – Trauma- en brandwondenchirurg

“Om een verbandwissel pijnvrij te maken, zou je een brandwondpatiënt iedere dag onder narcose moeten brengen.”

Dagelijks een narcose kan op de lange termijn schadelijk zijn. Daarnaast zijn er praktische problemen; bij een narcose moet de patiënt iedere dag nuchter zijn. Dat zou betekenen dat de patiënt een paar uur voor de verbandwissel niets meer mag eten en drinken, terwijl voeding juist zo belangrijk is voor de wondgenezing. Daarom geven wij zowel volwassenen als kinderen angst en pijn reducerende medicatie. Deze medicatie helpt tegen de ergste pijn, maar heeft ook bijwerkingen: slaperigheid, heftige dromen en jeuk. De pijn en angst in combinatie met de bijwerkingen van de medicatie zijn zeer heftig. Patiënten bouwen gedurende hun opname een afweerspanning op tegen de verbandwisseling. Zodoende zien zij, én hun familie, iedere dag meer en meer op tegen de verbandwissel.

Een kwart van onze patiënten is tussen de 0 en 4 jaar. Voor de ouders een zeer heftige periode, naast het brandwondenongeval wat veel impact heeft, zien zij hun kind pijn lijden en de angst die heerst voor de verbandwissel. Een patiëntvriendelijke verbandwisselkamer kan daarom een groot  verschil maken in het lichamelijke en psychische herstel. Niet alleen voor de patiënt, maar ook voor de ouders van de kleine brandwondenpatiënten.

Het zal nooit een pretje zijn om een verbandwissel te ondergaan, maar met patiëntvriendelijke  verbandwisselkamers zal het veel minder heftig zijn. In de nieuwe verbandwisselkamers halen we alle nieuwe technieken tevoorschijn om de patiënt af te leiden van de pijn. Want onderzoek heeft bewezen dat angst en pijn gereduceerd kunnen worden door afleiding en ontspanning. Hiermee kunnen we een groot  verschil maken voor de patiënt en verder trauma op lange termijn voorkomen. Daarom zijn de patiëntvriendelijke verbandwisselkamers keihard nodig! Helpt u mee?